Tegels vertellen door hun ontwerp verhalen en dat is al vier eeuwen traditie. De afgelopen tien jaar hebben ‘StoryTiles’, tegeltjes met een verhaal, van ontwerpster Marga van Oers, een markante plaats in het tableau van de Nederlandse tegels verworven. Tot en met 1 oktober dit jaar is er daarom een bijzondere expositie te bewonderen in het Nederlands Tegelmuseum: StoryTiles - Hollands erfgoed met een twist naar nu.

In dit 10-jarig jubileumjaar van StoryTiles biedt het Nederlands Tegelmuseum een terugblik waarin de ontwerpen van Marga van Oers binnen de ruim vier eeuwen oude tegeltraditie geplaatst worden. Zo valt te zien dat veel oud-Hollandse ontwerpen met enkele aanpassingen heel goed passen in de hedendaagse tijd. Hollands erfgoed met een twist naar nu.

Op tegels zijn al vanaf de zeventiende eeuw tal van verhalen uit de Bijbel, mythologie of het geïdealiseerde leven van herders en herderinnetjes geschilderd. Veel van deze taferelen zijn toepasbaar op tegeltjes die mensen nu ook in hun huis willen hebben. Maar dan in een meer eigentijdse vorm en toegevoegde kleuren. En bijvoorbeeld gecombineerd met een lijstje of houder zodat ze gemakkelijk ergens neergezet kunnen worden.

Op basis van de afbeelding op de tegel en de unieke namen die alle tegels hebben, worden StoryTiles ook heel vaak als cadeau voor bepaalde momenten en mijlpalen uitgekozen. De tegels herinneren eraan belangrijke plaatsen en momenten in je leven te koesteren, maar altijd wel met een lichte toets of een knipoog naar het verleden. Op deze wijze StoryTiles een verrassende impuls aan de ontwikkeling van de Nederlandse wandtegel gegeven.

In het museumwinkel worden ook StoryTiles verkocht waaronder de speciale uitvoering van Ede.

Over StoryTiles

Naast oprichter is Marga van Oers nog altijd de hoofd-ontwerper van StoryTiles. Ze maakte al tijdens haar studie Beeldende Kunst & Vormgeving aan de Amsterdam School of Arts tal van collages. Geïnspireerd door een kistje met antieke tegels die zij van haar oma kreeg, vulde zij bestaande voorstellingen aan met eigen details, vormen en kleuren en kwam Van Oers met een nieuwe insteek voor vele bekende thema’s.

In 2013 opende zij haar eigen studio aan het IJ, afgelopen jaar gevolgd door een winkel aan het Singel in Amsterdam. Inmiddels heeft ze wereldwijd vele tegelliefhebbers als klanten en zijn haar tegels te vinden in winkels in meer dan 20 landen.

StoryTiles, met de hand gebakken in Nederland, zijn echte verzamelaarstegels. De tegels worden gebakken in verschillende maten, allemaal in eigen land. Ze kunnen in combinatie met blanco tegels op de muur betegeld worden, als origineel huisnummer worden gebruikt (ze zijn hitte- en waterbestendig), maar de meeste mensen kopen de tegeltjes om lijstje aan de muur te hangen of in een van de handgemaakte houdertjes ergens neer te zetten.

Marga van Oers

De tentoonstelling is te zien van 23 juni t/m begin 2024.