Het Nederlands Tegelmuseum presenteert tot en met 15 mei 2022 de tentoonstelling ‘Marjolein Bastin. Een ode aan de Veluwe’. De expositie toont 40 originele aquarellen waarbij de kunstenaar zich heeft laten inspireren door de Veluwe in combinatie met oud-Hollandse tegels. Voor het eerst is een expositie van Marjolein Bastin te zien in haar woonplaats in gemeente Ede.

40 bruiklenen, waarvan circa 15 nog niet eerder tentoongesteld, tonen Marjolein Bastins grootste inspiratiebron: het Veluwse landschap. De seizoenen op de Veluwe vormen de basis van de tentoonstelling. Het museum toont in aanvulling op de aquarellen een selectie unieke tegels met bloemen, planten en dieren.

Foto: Esther Meijer

Bastin wordt al heel haar leven gegrepen door de schoonheid van de natuur. Zij brengt met haar schitterende aquarellen al meer dan veertig jaar de natuur dichtbij de mensen. Mensen genieten van haar creaties in haar wekelijkse rubriek in het tijdschrift Libelle. Hoewel Bastins werk internationaal bekend is, zijn de originele aquarellen zelden te zien en niet eerder is haar werk geëxposeerd in de gemeente Ede.

Foto: Esther Meijer

Natuur vormt al eeuwenlang inspiratiebron
Eeuwenlang laten ambachtslieden en kunstenaars zich al inspireren door landschappen en de natuur. Voorstellingen van bloemen, vogels en dieren, die we zien op de aquarellen van Marjolein Bastin, treffen we ook aan op de Nederlandse wandtegels. Vooral in het midden van de zeventiende eeuw, toen in vrijwel iedere stad in Holland en Friesland veelkleurige tegels en schotels gemaakt werden, hadden alle plateel-bakkerijen wel eigen series met voorstellingen. De naïviteit ervan is vaak aandoenlijk en in groot contrast met de nauwgezette waarneming die Marjolein Bastin in haar werk presenteert.

Reserveer je ticket >>

Catalogus
Bij de tentoonstelling is een catalogus uitgegeven. Alle getoonde aquarellen en tegels zijn opgenomen in de catalogus. Als inleiding wordt ingegaan op het leven van Marjolein Bastin en wat haar inspireert bij het maken van de tekeningen. Daaropvolgend wordt er een inkijkje gegeven in de werkwijze van Bastin.

De prijs van de catalogus is € 4,95 en is alleen verkrijgbaar in het museum. Museumkaarthouders ontvangen 20% korting op de prachtig geïllustreerde catalogus! Het perfecte souvenir om ook op regenachtige dagen van de schoonheid van de natuur te genieten.

Ode aan het Landschap
De tentoonstelling is een samenwerking tussen Cultura Erfgoed, het Historische Museum Ede en het Nederlands Tegelmuseum en haakt aan op het door NBTC Holland Marketing toegekende landelijke themajaar ‘Ode aan het Landschap’. Het thema ‘Ode aan het landschap’ is gekozen om de veelzijdigheid en schoonheid van het Nederlandse landschap onder het voetlicht te brengen en omdat het landschap al eeuwen een inspiratiebron is voor kunstenaars.

Deze tentoonstelling is een samenwerkingsverband tussen:

Logos partners

Wij zijn onze begunstigers zeer erkentelijk:

Begunstigers

Foto's: Esther Meijer Fotografie