Open Monumentendag is dit jaar op zaterdag 12 september, met als thema Leermonument. Het Nederlands Tegelmuseum doet ook mee!

Leermonument - schooltableaus
In schoolgebouwen die in de twintigste eeuw gebouwd worden zijn de gangen vaak betegeld. Tegels zijn nu eenmaal praktisch in openbare ruimtes, waar veel mensen komen, vooral omdat ze eenvoudig schoongemaakt kunnen worden. En die wanden werden vooral in de jaren 1915-1940 voorzien van kleurige en slijtvaste voorstellingen die de kinderen zouden aanspreken. We zien dan ook hele series met kleine tableaus van historische gebeurtenissen, gebouwen, beroepen, sport, spel en kinderliedjes (zoals zakdoekje leggen). Soms werd de wereld voor kinderen uit 1920 vergeleken met de zeventiende eeuw. En wat toen voor de kinderen de herkenbare, eigen tijd was, is voor ons alweer een historisch beeld geworden. Het Nederlands Tegelmuseum toont nu een selectie van tableaus uit enkele voormalige schoolgebouwen.

Het museum is tijdens de Open Monumentendag geopend van 10:00 tot 17:00 uur.

De hele dag is de toegang gratis.

Tickets reserveren >>

• Wil je in de ochtend komen (10:00 - 13:00 uur)? Stuur een mail aan Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. met je voor- en achternaam, telefoonnummer en je gewenste aankomstijd.
  • Wil je in de middag komen (13:00 - 17:00 uur)? Reserveer een tijdslot via de website (je hoeft niet te betalen).