tegelemuseum-11.jpg

De Hongaars-Nederlandse keramiste Judith Laqueur-Révész maakte in 1960 het grote keramische kunstwerk in reliëf L ‘Elefante Felice (De Gelukkige Olifant).
Het sierde vele decennia de vakantievilla van koningin Juliana en prins Bernhard in Porto Ercole, Italië. Na de verkoop van de villa door de Koninklijke familie kwam het kunstwerk in bezit van ons museum en vormt nu al weer ruim vijf jaar een van de ‘Parels van ons museum’.

Het was al enige tijd bekend dat haar leven spoedig zou gaan eindigen.
Zij werd ruim 102 jaar oud.

Betekenis voor ons museum
Judith Laqueur maakte in 1960 met instemming van oud-koningin Juliana en prins Bernhard het keramisch tegeltableau Gelukkige Olifant. Haar aanbod werd door het koninklijk paar in dank aanvaard. Ook de villa zelf kreeg de naam L ‘Elefante Felice.

De ‘Gelukkige Olifant’, maar vooral ook haar persoonlijkheid en haar kunstenaarschap, heeft ons met elkaar verbonden.

Legendarisch was haar bezoek
Zij kwam zo’n vier jaar geleden naar ons museum. Toen al op hoge leeftijd.
Zij werd omringd met zorgverleners, maar tegelijkertijd was zij zeer waardig. Fier.
Heel waardevolle herinneringen zijn dat nu.

Judith kreeg haar eigen zaal in ons museum
Haar eigen zaal en de documentaire die het museum samen met Ede TV maakte over Judith en de ‘Gelukkige Olifant’ houdt de gedachte aan haar levend.

Ons museum heeft de familie inmiddels veel sterkte gewenst.
Wij ontvingen van hen een dankbetuiging hiervoor.