In 2010 ontstond op initiatief van de voorzitter van het museum het idee een speciale tegelroute te ontwikkelen, samen met kunstenaars uit Lunteren en Otterlo. Zijn bedoeling was daarmee een aansprekend ‘Buitenmuseum’ te creëren.

P1020614Het resultaat van deze inspanning was daarna al snel te zien in de dorpskern van Lunteren op de gevels van markante panden. In de jaren daarna werden steeds meer nieuwe kleurrijke tegeltableaus gemaakt en werd de Tegelroute Lunteren steeds groter. Inmiddels zijn daar meer dan 55 panden versierd met verrassende tableaus in reliëf die jaarlijks bewonderd worden door de vele toeristen uit heel Nederland. Daartoe is een routekaart gemaakt die de deelnemers voert langs deze tegeltableaus.

De routekaarten zijn verkrijgbaar in het museum, bij de VVV kantoren in de regio en op veel plaatsen in Lunteren.

P1020604