8 november t/m 18 februari 2018

De Bijbel in huis: prenten, boeken en tegels

In 2017 wordt herdacht dat het protestantisme 500 jaar geleden ontstond: volgens de overlevering timmerde Luther op 31 oktober 1517 zijn stellingen tegen de deur van de slotkapel in Wittenberg. Luther vertaalde in de daarop-volgende jaren de Bijbel ook in de volkstaal, en daar zouden nog tal van nieuwe vertalingen
op volgen.

Veel uitgaven werden geïllustreerd met prenten, en zelfs aparte prentenbijbels, die de voorstellingen onder bereik van een breed publiek brachten. Deze series waren de voorbeelden voor de tegelbakkerijen die in de loop van de 17e eeuw series Bijbeltegels op de markt brachten. Vooral de etsen van Matthaeus Merian uit de jaren 1625-1628 hadden, via de uitgaven van Nicolaes Visscher en Pieter Schut, een grote invloed op de tegelschilders.

De ontwikkeling van de verbeelding op prenten, en de samenhang met de series van Bijbelse voorstellingen op tegels zullen centraal staan op onze wintertentoonstelling. Voor deze expositie wordt samengewerkt met museumvriend Evert van Gelder en met twee verzamelaars van historische Bijbeluitgaven, de heren Henk de Korte en Otto van Middendorp.

BEKIJK DE FLYER