Van 30 april t/m 18 juni 2017

Het maken van botanische tekeningen is een eeuwenoud ambacht dat al 500 jaar wordt beoefend. Deze tekeningen werden en worden gebruikt door botanici, maar ook door ontwerpers en illustratoren.

Het Tegelmuseum in Otterlo besteedt in haar voorjaarsexpositie aandacht aan dit ambacht door een expositie rond het werk van Anita Walsmit Sachs. Zij was van 1998 tot 2013 als botanisch tekenaar verbonden aan de Universiteit Leiden. Tevens zijn er ook antieke botanische prenten uit de collectie van Museum de Zwarte Tulp.

Ongeveer vier eeuwen geleden werden de eerste bloemen realistisch afgebeeld op tegels. Voor die tijd waren bloemen meer aan de fantasie van de decorateur ontsproten dan aan de bestudering van de bloemen zelf. Begin zeventiende eeuw kwamen natuurgetrouwe prenten van bloemen, planten en dieren op de markt die ook door tegeldecorateurs gebruikt werden.

Rond die tijd werden er ook al boeken uitgegeven met alleen maar platen van planten zonder veel tekst. De graveur Adriaen Collaert (1560-1618) maakte in Antwerpen als een van de eersten zo’n boekwerk met alleen bloemen. Een dergelijk boekwerk werd Florilegium genoemd. Gedurende de tentoonstelling wordt er een workshop Botanisch tekenen georganiseerd door Anita Walsmit Sachs op vrijdag 12 mei van 11:00-15:30.

Presentatie van Renske Miedema en Peter Kooger in de Museum Passage
Zij presenteren daar Remako Majolika tegels en schotelgoed in de sfeer van de zeventiende-eeuwse traditie. Ze streven naar een zo authentiek mogelijke weergave, met de daarbij horende onregelmatigheden van het traditionele werk.

DOWNLOAD DE FLYER