Prachtige schenking aan ons museum van ruim € 2.100,00

Wim Sterkenburg, voorzitter bestuur Stichting Nederlands Tegelmuseum, trad onlangs na een carrière van meer dan dertig jaar terug als directeur van woningcorporatie Woonstede in Ede.

Wim Sterkenburg 01

Zijn drukbezochte afscheidsreceptie vond plaats in ’zijn museum’ in Otterlo waar hij sinds 2005 actief is als lid van het Stichtingsbestuur. In 2011 werd Sterkenburg benoemd tot voorzitter van het bestuur van het museum.

Bij zijn afscheid van Woonstede wilde hij geen persoonlijke cadeaus, maar vroeg om een donatie voor het Nederlands Tegelmuseum. Dat resulteerde in het hierboven genoemde prachtige eindbedrag. Het museum heeft deze schenking in dank aanvaard.

Het zal worden besteed aan vernieuwing van de sterk verouderde beeld- en geluid apparatuur in de Gerrit Feenstrazaal (vernoemd naar de oprichter van ons museum). Dit was te meer dringend nodig omdat onze museumbezoekers in deze zaal kunnen kijken naar enkele films over de wereld van de tegelbakkers in vroegere tijden en naar documentaires over bijzondere hedendaagse keramische kunstwerken.

In de Feenstrazaal vinden ook steeds de officiële openingen plaats van de voor ons museum zo belangrijke tijdelijke exposities over een speciaal thema. Deze zogenaamde ‘wisselexposities’ trekken vaak nieuwe groepen bezoekers aan die belangstelling hebben voor wat er dan te bewonderen is.